Visie en doelstellingen van de opleiding houtsnijden en
beeldhouwen |
|||||||||||
|
|
||||||||||
|
|
Het ambacht in ere houden
is een cruciaal gegeven bij het restaureren en conserveren van monumenten en
kunstvoorwerpen. Als de technieken, methoden, de kennis van het gereedschap,
gedurende één generatie niet wordt doorgegeven
gaat er definitief iets verloren dat gedurende duizenden jaren is opgebouwd. |
|||||||||
|
|
|
|||||||||
De technieken worden
aangeleerd door middel van kopieeroefeningen. Het is de bedoeling dat de
studenten de weg, die de beeldhouwer (de creator)
aflegde, zelf afleggen om daardoor het gegeven te begrijpen. Te recreëren dus en op die manier aan
cultuurstudie doen. |
|||||||||||
|
|
|
|||||||||
|
|
||||||||||
Van de natuur kan men niet
rechtstreeks kopiëren ; het
gegeven moet eerst geordend, gestileerd worden. Het werk van oude en moderne
meesters kan men bestuderen, recreëren om
een geraffineerd observatievermogen te verwerven en zich bewust te worden van artistieke kwaliteit. |
|||||||||||
|
|||||||||||
Door het verkennen van, en het
experimenteren met de uitdrukkingspotentieel dat in
klei, steen en of in hout aanwezig is, kan het ambacht zich verheffen tot
kunst. |
|||||||||||
|
|||||||||||
Kunstambacht gaat
ervan uit dat vrijheid en de mogelijkheid om het geraffineerde kunstzinnige
te creëren,
verworven wordt door een grondige vakkennis, een grondige vormkennis en
materiaalbeheersing. |
|
|
|||||||||
|
|||||||||||
|
|
De inhoud van de opleiding
houtsnijden - beeldhouwen wordt vooral bepaald door het dynamisch balanceren
tussen enerzijds kunst en anderzijds techniek en kennis (ambacht in een enge
betekenis). De interferentie tussen de
studenten die eerder komen voor een technische en diegene die eerder komen
voor een artistieke opleiding zorgt voor het juiste klimaat om kunst -
ambacht te beoefenen en bij iedere student de beide aspecten aan bod te laten
komen. |
|||||||||
|
|
|
|||||||||
© Jeroen Humbeeck |
|||||||||||
|